Otrzymuję wiele pytań dotyczących spraw organizacyjnych podczas wyjazdów na wyścigi w randze Pucharu Polski. Już kiedyś przygotowałem taki mini poradnik przy moim pierwszym starcie na łamach portalu ścigacz.pl. Było to jednak w 2015 i myślę, że teraz jest dobry czas, aby sprawę nieco odświeżyć, zaktualizować i skomasować Wam do formatu mini kapsułki, aby nie zanudzać zbędnymi duperelami. Jeżeli będą pojawiać się regularnie nowe pytania, które możecie zadawać mailem, lub na Facebooku, to poniższą listę oczywiście uzupełnię.

Co zatem musicie wiedzieć, umieć, opłacić, zapamiętać jadąc na zawody? Jeżeli zechcecie przyjechać pierwszy raz na wyścigi rangi Pucharu Polski niezbędne będą pewne formalności i tak:

1. Jakie są klasy wyścigowe „małych pojemności”?

Kilka sezonów wyścigowych pomogło opracować w miarę sensowny podział klas wyścigowych. Do końca sezonu 2018 funkcjonował podział na klasy:
Młodzieżowy Puchar Polski 125 – wiek 12 – 21 lat, licencja „B” lub bez licencji (jeśli będziesz dopiero ją wyrabiać), motocykle o poj. do 125cm3 z silnikami 4-suwowymi.
Open Moto3 – wiek od 12 lat, licencja „A”, „B” lub bez licencji (jeśli będziesz dopiero ją wyrabiać), motocykle niehomologowane z silnikami 4-suwowymi o pojemności do 250cm3 oraz silnikami 2-suwowymi o pojemności do 125 cm3. Są to np. Hondy RS 250 i RS 125 czyli typowe wyścigówki.
Stock Moto3 – wiek od 12 lat, licencja „A”, „B” lub bez licencji
(jeśli będziesz dopiero ją wyrabiać), motocykle homologowane z silnikami 4-suwowymi o pojemności do 250cm3 oraz silnikami 2-suwowymi o pojemności do 125 cm3 z uwzględnieniem oddzielnej klasyfikacji motocykli dwusuwowych (podkategoria 125)
Superstock 300 – wiek od 13 lat, licencja „A”, „B” lub bez licencji
(jeśli będziesz dopiero ją wyrabiać), motocykle zgodnie z regulaminem technicznym (punkt 2.7) dostępnym na stronie PZM
W sezonie 2019 ma ulec zmianie klasa Moto3, która nazywać będzie się Superstock 250, oraz Superstock 300 ma przejsć do rangi Mistrzostw Polski jako Supersport 300.

2. Jakie formalności muszę dopełnić przed zawodami?

Można wystartować jeden raz bez licencji zawodnika sportów motorowych, niejako „dla próby”, ale kolejne starty wymagają już posiadania licencji co najmniej „B” zawodnika sportów motorowych w kategorii wyścigi. 

Aby ją zdobyć musimy:

  • Zapisać się do klubu sportowego zrzeszonego w PZM posiadającego sekcje motocyklową. Ja np. jestem członkiem TMSM ” Sparta” Wrocław.
  • Udać się do lekarza sportowego, który zleci badania i wypisze część z zaświadczeniem o braku przeciwwskazań do uprawiania sportu motocyklowego. Zaświadczenia są we wnioskach w kolejnym punkcie.
  • Wypełnić:

Wniosek o przyznanie certyfikatu do uprawiania dyscypliny sport motocyklowy,
Wniosek o przyznanie licencji („B”), W powyższych załącznikach uzyskać wpisy od lekarza sportowego o braku przeciwwskazań do uprawiania sportu motocyklowego,
Dane osobowe zawodnika.
Zgłoszenie na egzamin na certyfikat.
– Zgłosić się na wyścigi wypełniając i wysyłając mailem zgłoszenie, które dostępne będzie pod tym linkiem (w lewej części strony) zawsze na minimum 2 tygodnie od terminu zawodów. Takie zgłoszenie wygląda tak jak na zdjęciu poniżej. Jest to zawsze plik w Wordzie.

  • Wraz ze zgłoszeniem wysyłamy opłatę wpisową przelewem na konto organizatora podane na karcie zgłoszenia: Tor Poznań – 290,00 zł, małe tory kartingowe – 190,00 zł (stawki z sezonu 2018). Im później płacimy, tym jest niestety drożej – 7 dni przed zawodami to już +50% ceny.
  • Stawić się w dniu zawodów i komplet dokumentów przedłożyć w biurze zawodów.
  • Po wyścigu pobrać protokół z egzaminów z biura zawodów. Wszystkie dokumenty tj:

– druk danych osobowych zawodnika
– aktualne 2 zdjęcia (do licencji oraz do karty zdrowia)
– wniosek o przyznanie lub kopia posiadanego certyfikatu
– zaświadczenie o zdaniu egzaminu na certyfikat
– druk oświadczenia do ubezpieczenia – potwierdzenie wpłaty.
– potwierdzenie wpłaty na konto ZO PZM (właściwego miejscowo dla siedziby klubu zawodnika) opłaty za licencję 460,00 zł.

  • Pakujesz to wszystko w kopertę i wysyłasz do Zarządu Głównego PZM:

Polski Związek Motorowy
Zarząd Główny
ul. Kazimierzowska 66
PL 02-518 Warszawa

3. Ile kosztuje wpisowe na jedną rundę WMPP małych pojemności?

Wpisowe na rundy na dużym torze (Poznań):
I termin (płatne do 7 dni przed zawodami)
– Młodzieżowy Puchar Polski 125: 150 zł
– Moto3 i 125 i Superstock 300: 290 zł
II termin (płatne na mniej niż 7 dni przed zawodami)
– Młodzieżowy Puchar Polski 125: 225 zł
– Moto3 i 125 i Superstock 300: 435 zł

Wpisowe na małym torze (np. Radom, Koszalin, Bydgoszcz):
I termin (płatne do 7 dni przed zawodami)
– Młodzieżowy Puchar Polski 125: 100 zł
– Moto3 i 125 i Superstock 300: 190 zł
II termin (płatne na mniej niż 7 dni przed zawodami)
– Młodzieżowy Puchar Polski 125: 150 zł
– Moto3 i 125 i Superstock 300: 285 zł

4. Ile czasu spędzę na torze w trakcie zawodów?

Jedna runda Wyścigowego Motocyklowego Pucharu Polski rozkłada się na 3 dni na Torze Poznań i tylko soboty na małych torach i tak:

Tor Poznań:
piątek:
treningi wolne (Free Practice), nieobowiązkowe. Zazwyczaj ok 6-7 sesji po 20 min. Płatne oddzielnie. Szczegóły na speed-day.pl
sobota:
– kwalifikacje (Qualification Practice) – 20 min.
– Race 1 – ok. 15 min.
niedziela:
– rozgrzewka (Warm Up) – 10 min.
– Race 2 – ok 15 min.

Tory małe (kartingi):
piątek:
treningi wolne (Free Practice), nieobowiązkowe. Zazwyczaj ok 3 sesje po 20 min. Płatne oddzielnie ok 150 zł.
sobota:
– treningi wolne (Free Practice) – 15 min.
kwalifikacje (Qualification Practice) – 15 min.
Race 1 – ok. 15 min.
Race 2 – ok. 15 min.

5. Ile jest rund i na jakich torach?

Zazwyczaj cały sezon wyścigowy składa się z 6 rund (weekendów wyścigowych). Z reguły 3 rundy są na Torze Poznań (dużym), a 3 pozostałe po jednej na torach kartingowych. W sezonie 2018 był to Tor Radom, Koszalin i Bydgoszcz. Z kolei w sezonie 2017 zamiast Radomia i Bydgoszczy był tylko Tor Pszczółki. Jak będzie w 2019 jeszcze nie wiadomo.

6. Jak mam przygotować motocykl?

  • Nie jest jeszcze znany nowy regulamin na sezon 2019 i jak będzie on już znany, to poświęcę mu osobny wpis. Nie mniej jednak klasy pucharowe nie wymagają specjalnych modyfikacji z wyjątkiem poniższych.
  • Motocykl musi mieć torowe owiewki z wanną pod silnikiem (ma zebrać olej w razie uszkodzenia silnika, np. wybuch, albo rozszczelnienie). Wanna musi mieć zrobione korki spustowe, które na wyścigu suchym są zaślepione gumowym korkiem, a na wyścigu mokrym zostają otwarte.
  • Należy zadrutować wszystkie śruby spustowe oraz filtr oleju. Muszą być one przewiercone, a drut przymocowany do stałego elementu motocykla (np. ramy). Jeśli nie ma możliwości przewiercenia korka, bo np. chowa się w karterze, to taką śrubę należy dokładnie okleić taśmą wzmacnianą (power-tapem).
  • Wszystkie wężyki odpowietrzające, odmy itd. należy przeprowadzić do wspólnego zbiorniczka. Może być on wykonany z puszki w której wiercimy dziury w pokrywce pod węże i wprowadzamy tam wszystkie odmy. Puszkę montujemy do motocykla tak, aby komisja podczas odbioru technicznego widziała jak jest to wykonane.
  • Motocykl musi też posiadać tylne światło czerwone na wypadek wyścigu mokrego. Tu wystarczy zwykła lampka rowerowa.
  • Oczywiście motocykl musi być sprawny technicznie. Hamulce, swoboda poruszania kierownicą itp. Tu nie może być mowy o niedociągnięciach.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *